Tokoh-tokoh ini berpendidikan tinggi dan berusaha keras dalam membangunkan Malaysia yang kita warisi hari ini. Harus diingatkan, golongan birokrat dan teknokrat yang dikagumi ini merupakan sebahagian daripada kumpulan profesional yang diasah bakat dan kerjayanya dibentuk oleh Allahyarham Tun Abdul Razak. Selain kumpulan pemimpin disegani ini terdapat juga golongan profesional yang walaupun kurang menonjol tetapi begitu berdedikasi seperti barisan hakim, doktor, pentadbir awam dan ahli perniagaan. 

Namun demikian, walaupun kedua kumpulan sering selalu mampu bekerja bersama, golongan profesional Melayu secara keseluruhannya sering berdepan dengan tuntutan golongan politik yang berpengaruh.

Golongan profesional sering kali harus menjadi kompas moral dalam mempertahankan sesuatu yang benar dan menjauhkan dari kehancuran. Sememangnya ini sudah menjadi asam garam dunia pentadbiran Melayu sejak dari zaman Kesultanan Melayu Melaka lagi.

Situasi seperti ini menyulitkan dan boleh membawa kepada konflik.

Siapa sebenar lebih berhak menentukan hala-tuju negara: pemimpin politik yang dipilih rakyat atau birokrat yang dilantik?

Dinamika sepak terajang, 'tarik menarik’ di antara kumpulan ini sudah lumrah dalam dunia politik dan pentadbiran tanah air.

Namun begitu, Zeti lebih bermakna dan bernilai dari dinamika ini. Beliau ikon integriti kebijaksanaan dan profesionalisme.

Sesungguhnya, kita amat memerlukan tokoh seperti Zeti, terutama dalam berhadapan situasi ekonomi yang amat mencabar dan malap ke hadapan.