#1 - Nilai Tambah & Simpanan
Perniagaan yang maju diawalnya bukan
ukuran kemajuan di akhirnya. Sentiasa bersedia untuk memberikan nilai
tambah bagi setiap produk termasuk bersedia dengan tabungan, kerana ia
adalah sumber kejayaan.
#2 - Yakin dengan “Pelaburan Ilmu”
Jangan kedekut melabur duit untuk belajar ilmu baru terutamanya ilmu-ilmu yang boleh meningkatkan kerjaya dan bisnes.
#3 - Percaya Pada Ganjaran Usaha
Apabila berlaku perkara negatif atau
kehilangan sesuatu, yakin dan percaya bahawa Tuhan pasti menggantikan
ganjaran yang lebih baik. Dalam setiap kepayahan, pasti ada kesenangan.
Belajar untuk melihat hikmah ALLAH di sebalik kejadian adalah ciri-ciri
orang berjaya dan berfikir luar biasa.
#4 - Dugaan Adalah Penyuci Dosa
Apabila berlaku perkara negatif, jangan
cepat menyalahkan orang lain. Cari kesilapan diri sendiri. Apa yang
berlaku adalah dugaan untuk kita mungkin disebabkan dosa-dosa kita
dahulu. Mohon ampun kepada Allah dengan bersungguh-sungguh dan maafkan
diri sendiri atas kesilapan yang kita buat.
#5 - Pilih Mentor yang Betul
Untuk berjaya dalam bisnes, wajib
berguru dengan mentor yang sudah berjaya dalam bisnes dan pakar di dalam
industri. Pilih mentor yang dapat membimbing kita dengan ilmu, sistem
dan tindakan yang betul supaya proses kejayaan menjadi lebih pantas.
#6 - Solat sebagai “Penarik Rezeki”
Selain menjaga solat fardu, solat dhuha
adalah kunci kepada pintu rezeki. Setiap kali selepas solat, doa dengan
bersungguh-sungguh dan minta dengan Tuhan apa yang kita inginkan dengan
spesifik.
Fokus di dalam solat dan doa menjadi
pembuka rezeki dan memudahkan jalan dalam urusan harian seterusnya
setiap matlamat lebih mudah dicapai. Manfaatkan 1/3 malam untuk sujud
kepada-Nya memohon keampunan, keredaan & kerahmataan-Nya untuk diri,
keluarga & perniagaan.
#7 - Benci Pada Sikap Terhegeh-hegeh
Sikap lambat untuk membuat tindakan adalah antara punca kegagalan yang tidak berkesudahan.
#8 - Kejayaan Di Bawah Tapak Kaki Ibu
Hubungan yang baik dengan ibu bapa akan
membuatkan proses kejayaan menjadi lebih lancar. Jika hubungan renggang,
perbaiki segera hubungan dengan mereka dan sentiasa menggembirakan hati
mereka. Ceritakan serba sedikit apa yang kita lakukan dan mohon mereka
mendoakannya. Doa ibu mempunyai rahsia tersendiri dan sungguh mustajab.
#9 - Biar Kecil, Asal Berhasil
Bermula sedikit dan kembangkan menjadi
besar. Elak bermula besar akhirnya bubar. Jika melibatkan penjualan
barang, belajar mengawal stok yang sedikit terlebih dahulu sebelum
mengembangkan menjadi besar. Untuk rekod, Bihun Sufi bermula dengan
edaran sebanyak 500 paket sahaja.
#10 - Tangguh Kepuasan Diri
Wujudkan satu ‘peti besi’ yang isinya
adalah simpanan untuk keinginan kita. Kunci rapat-rapat peti besi
tersebut dan disiplinkan diri untuk tidak membukanya.
Dikhuatiri apabila kita membukanya di
peringkat awal perniagaan, kita akan terdorong membeli simbol-simbol
kemewahan di kala perniagaan kita masih belum kukuh tapak dasarnya.
Apabila perniagaan sudah betul-betul stabil, buka peti besi tersebut dan
penuhi keinginan kita secara cermat dan mengikut pengurusan kewangan
yang betul.
#11 - Bukan Sekadar Jutawan Dunia
Apabila diberi rezeki oleh Allah,
utamakan terlebih dahulu aset-aset untuk kehidupan selepas mati. Setiap
sen adalah amanah daripada Allah. Buktikan kepada Pencipta kita
merupakan pemegang amanah yang baik, yang sentiasa menyalurkan limpahan
rezeki ke arah jalan-Nya.
#12 - Guna Strategi Luar Kotak
Kami menggunakan konsep reverse strategi
dalam pembekalan Bihun Sufi. Berdasarkan kajian awal, keghairahan
meletakkan produk terlalu awal di pasaraya besar adalah satu strategi
yang silap. Sasarkan dahulu pasaran peruncitan yang jumlahnya lebih
banyak daripada jumlah pasaraya. 2 kelemahan utama pasaran pasaraya
untuk bisnes baru bertapak adalah:
i) Bayaran mengikut terma kredit adalah
tidak sesuai bagi usahawan yang baru bertapak yang mana memerlukan modal
pusingan yang cepat. Bayaran pasaran runcit lebih pantas iaitu
pembayaran dilakukan segera setelah stok habis.
ii) Persaingan produk bumiputera masih
belum setanding dengan produkproduk yang telah lama mencipta nama.
Ketidakseragaman dalam usaha meletakkan produk Bumiputera dilandasan
yang tepat juga merupakan punca kelemahan pembekalan di pasaraya.
#13 - Kaji Permintaan Terlebih Dahulu
Antara rahsia Bihun Sufi berjaya
memasarkan sehingga ratusan ribu bungkus setahun adalah dengan mencipta
dahulu permintaan. Kami berusaha mencipta permintaan pelanggan dan
membuat kajian terperinci tentang pola pembelian dan permintaan dari
setiap negeri.
Sasaran kami stok satu treler yang
memuatkan 50,000 bungkus bihun Sufi harus dijual kurang dari 2 minggu,
dan kami lebih gembira jika bekalan tidak mencukupi kerana kami tahu
kami harus berusaha lebih gigih untuk mengeluarkan lebih banyak stok
untuk edaran.
#14 - Tamak Bawa Padah
Kami menggunakan sistem tersendiri,
iaitu perkongsiaan keuntungan, sebagai contoh apabila kami ditawarkan
kontrak pembekalan ke agensi kerajaan, keseluruhan pembekalan tersebut
akan di pecahkan kepada Pusat Edaran Negeri.
Dengan cara ini, keuntungan dapat
diagihkan sama rata untuk seluruh Pusat Edaran. Kami tidak mensasarkan
keuntungan yang berlipat kali ganda, sebaliknya peluang kepada ejen-ejen
untuk untung lebih tinggi adalah salah satu langkah bagaimana kami
mencipta kejayaan tersendiri.
#15 - Berani Ke Negara Luar
Rahsia bagaimana Bihun Sufi berjaya
memasuki pasaran 10 buah negara dalam masa 3 tahun adalah berdikari
sendiri dalam memperkenalkan produk ke luar negara.
Tidak perlu tunggu atau mengharapkan
badan-badan lain jika kita mempunyai kreativiti mencari jalan bagaimana
untuk menembusi pasaran antarabangsa dengan menggunakan platfom
Internet, dan ia merupakan platform terbaik untuk berhubung dengan dunia
luar.
Apa yang menarik, margin keuntungan
untuk pasaran eksport adalah lebih tinggi daripada pasaran tempatan
kerana urusniaganya di dalam nilai USD.
#16 - Buat Pelan Bisnes Realistik
Setiap perniagaan tanpa business plan
adalah ibarat menaiki perahu tanpa pendayung. Business plan adalah
sesuatu yang harus dicapai dan bukannya mengharapkan keajaiban. Apabila
kami menetapkan sasaran jualan sebanyak RM 5 juta pada tahun 2012, kita
perlu jelas dengan jumlah sasaran jualan yang perlu dilakukan oleh
syarikat.
Jumlah ini akan disaring agar lebih
mudah untuk dicapai. Caranya, pecahkan sasaran jualan kepada jumlah
edaran Pusat Edaran Negeri untuk tempoh 1 tahun yang dipecahkan kepada
12 bulan, kemudian dipecahkan lagi kepada jumlah jualan per/hari dan
dipecahkan pula kepada jumlah per/jam. Rincian ini membolehkan kita
membuat ukuran jumlah yang harus dijual untuk mencapai jumlah sasaran.
#17 - Berpegang Teguh Pada Prinsip
Apabila menetapkan matlamat mahu berjaya
di dalam perniagaan ini, tetapkan pendirian dan jangan mudah
terpengaruh dengan peluang bisnes lain walaupun ditawarkan pulangan
lumayan. Salah satu kesilapan usahawan yang baru mengecapi kejayaan
adalah mudah teruja dengan peluang-peluang bisnes lain menyebabkan
melabur di luar kemampuan syarikat.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan