Isnin, 13 Oktober 2014

Tun Daim Zainuddin


"Jaguh Kampung"  

Tun Daim pertama kali menekankan bahawa istilah Jaguh Kampung itu sering digunakan untuk menunjukkan kegagalan, di mana orang suka menggunakan istilah itu untuk menggambarkan orang yang gagal di luar negara. Ia digunakan untuk digunakan dalam sukan, tetapi hari ini ia digunakan dalam perniagaan juga. Tun Daim mempersoalkan bagaimana seseorang itu boleh berjaya di peringkat global, jika seseorang itu tidak boleh berjaya di dalam negara. Jadi, kejayaan tempatan adalah titik permulaan bagi kita untuk belajar, mengasah kemahiran kita dan belajar dari kesalahan, sebelum kita memulakan usaha luar negara.


Tun Daim menyebut bahawa rakyat Malaysia terlalu selesa. Bagi orang Melayu, mereka sering mendakwa bahawa apabila mereka meneroka pasaran luar negara, tidak ada DEB untuk membantu mereka dan mereka tidak mempunyai sejarah perniagaan. Namun, Tun Daim menunjukkan bahawa antara banyak bukan Melayu yang berjaya di negara ini, mereka telah dibantu oleh kerajaan juga. Dan beberapa orang-orang di luar negara gagal. Kita perlu tahu kenapa kita berjaya dan mengapa kita gagal.

Tun Daim menggunakan pengalaman peribadinya untuk menggambarkan dan melihat bagaimana seseorang boleh membesar daripada seorang anak kampung ke peringkat global. Tun Daim membesar di sebuah perkampungan kecil di Kedah, di mana kampung beliau telah menghasilkan 3 doktor (termasuk Tun Dr. Mahathir), 2 doktor veterinar, 1 doktor gigi, ramai kakitangan awam dan lain-lain Tetapi tidak ada peguam, dan dengan itu ayah Tun Daim mahu beliau untuk menjadi seorang peguam.

Tun Zahir membantunya dengan kemasukannya ke Lincoln dan dia belajar politik dari ramai orang.Sejarah politik beliau adalah bersama dengan Tun Hussien Onn.Tun Daim mengatakan bahawa tawaran pertama adalah daripada PAS.

Pada usia 28 tahun, Tun Daim mempunyai kesempatan untuk pergi ke mesyuarat Kabinet untuk memberi taklimat kepada mereka. Sedikit yang dia tahu bahawa 18 tahun kemudian, beliau akan menghadiri mingguan kabinet. Sebelum itu dibuat olehnya, ia digunakan untuk menulis kepada Perdana Menteri, sering nasihat yang tidak diminta dan sering diabaikan.

Ketika itu, beliau pernah mendapat RM60,000 pinjaman dari MARA. Dia meletakkan beberapa di lakukan di pejabat dan menghabiskan sisa dalam pasaran saham. Dia kehilangan sebagian besar dalam Mei 1969.

Kemudian dalam hidupnya, dia telah belajar untuk melabur dalam saham berkualiti dan membuat wang melalui amalan undang-undang-Nya. Mempercayai bahawa ia perlu untuk berjaya, dia perlu pergi jauh yang seorang peguam.

Perniagaan pertamanya adalah pelaburan ke dalam perniagaan kilang papan. Ia tidak berjalan dengan baik. Tun Daim menyebut bahawa bernasib baik kerana ia tidak berhasil, atau dia mungkin akhirnya kehilangan lebih banyak wang.

Dia kemudian pergi ke dalam hartanah, di mana ia membayar premium untuk mendapatkan sekeping tanah lombong terbiar di Selangor, di mana beliau terpaksa menambak tanah yang banyak ke dalam tasik, sebelum dapat membinanya.

Tun Daim menekankan bahawa kegagalan adalah guru besar. Jangan sekali-kali berputus asa dan ditentukan.

"Kejayaan tidak pernah habis dan Kegagalan tidak ditakdirkan Ia adalah keberanian yang penting.." - Winston Churchill.

Tun Daim menjadi jutawan di usia 30-an. Apabila beliau telah diminta untuk masuk ke Kabinet, beliau terpaksa melepaskan banyak pelaburannya. Dan masa itu, beliau mempunyai beberapa kilang dan saham di banyak syarikat. Tun Daim bersama yang berkongsi tentang prestasinya tidak untuk pamer, tetapi untuk menunjukkan perjalanannya.

Beliau mempunyai berkorban untuk menyertai kerajaan melakukan khidmat negara. Beliau mempunyai untuk menjual sahamnya pada kos untuk bumiputera (walaupun mendapat tawaran yang jauh lebih tinggi dari orang lain). Dia menyerahkan kekayaannya, hidup riang dan yang lebih penting privasinya. Sebelum ini, dia tidak mempunyai satu untuk menjawab. Beliau mengambil masa lebih dari 1 bulan untuk memutuskan sama ada untuk menyandang jawatan sebagai Menteri Kewangan. Beliau menarik perhatian bahawa kadang-kadang kita perlu melihat di luar kekayaan dan kepentingan peribadi. Ada panggilan untuk perkhidmatan itu, dan bapanya mahu beliau untuk berkhidmat kepada negara dan melakukan apa yang terbaik untuk negara.

Selama masa jabatannya, Malaysia berjaya daripada sebuah negara pertanian kepada sebuah negara industri. Satu-satunya penyesalan dia mempunyai adalah kehilangan privasi. Rakan-rakan dan rangkaian yang ia dibina lebih awal adalah sangat berguna. Kita tidak boleh berjaya sekiranya kita hanya pertapa. Dalam apa-apa, rangkaian adalah penting, sama seperti guanxi jangka Cina.

Tun Daim menegaskan bahawa dia tidak menunjukkan bahawa kita berteman dengan motif tersembunyi. Jika kita menggunakan orang lain, ia tidak boleh untuk jangka panjang.

Tun Daim mempunyai kebiasaan menulis kepada orang lain di negara-negara, apabila beliau melawat negara-negara dan bertemu dengan mereka, untuk bersaing dengan persahabatan.

Selepas bersara, beliau tidak mempunyai kementerian atau syarikat untuk mengurus. Beliau menghabiskan waktunya di Kennedy School of Government di Universiti Harvard membaca buku. Setelah beberapa bulan, ia menjadi gelisah.

Beliau berpendapat bahawa jika dia menjalankan perniagaan dan berjaya di Malaysia, orang akan menanyainya. Jadi, dia cuba untuk melakukannya di luar negara, dan ia berhutang kepada orang Melayu untuk membuktikan kepada mereka bahawa mereka boleh berjaya di luar negara juga.

Tun Daim mula banknya di Eropah Timur dan ia adalah sukar untuk melakukannya. Ia adalah sukar juga untuk mendapatkan rakyat Malaysia untuk bekerja di sana. Dan dia perlu meyakinkan orang ramai bahawa perniagaan adalah untuk membuat keuntungan. Dan selepas itu beliau ke Afrika, ia adalah lebih sukar.

Kebanyakan Presiden Afrika / Perdana Menteri tahu Tun Dr Mahathir dan Malaysia, dan Tun Daim dikreditkan Tun Dr Mahathir untuk nama baik Malaysia. Bahawa syarikat-syarikat Malaysia pasti membantu untuk meneroka ke sana. Petronas adalah benefisiari yang berpotensi itu juga.


Di Afrika, Tun Daim menegaskan bahawa tidak ada banyak disiplin dan kepakaran sedikit. Tidak ramai yang mempunyai pengalaman. Dan orang-orang yang mempunyai pengalaman akan meninggalkan benua untuk bekerja di tempat lain. Ia adalah lebih sukar untuk menarik perhatian rakyat Malaysia untuk bekerja di Afrika. Ia harus bermula dari bawah.

Tun Daim menegaskan bahawa kerja berpasukan adalah sangat penting dan ia bertekad untuk berjaya. Wang dan reputasi yang dipertaruhkan dan mereka telah meninggalkan keselesaan rumah. Tanpa pasukan yang baik, dia tidak boleh berada di sana. Bank itu telah pun memenangi anugerah Eurobank itu. Dan mempunyai reputasi yang baik di Afrika, di mana kebanyakan daripada Presiden / Perdana Menteri / Menteri Kewangan / Gabenor Bank Pusat tahu bank dan gembira dengan prestasi bank. Itu perniagaan yang adil dan jujur. Ia memperlakukan mereka sebagai rakan kongsi yang sama dan melatih tempatan (yang akhirnya menjadi rebus). Terdapat banyak permintaan untuk membuka lebih banyak cawangan di lebih banyak bandar raya / negara, tetapi dibatasi oleh sumber. Kualiti adalah penting. Ia adalah dalam 10 negara-negara Afrika, Indonesia, Bangladesh, Laos.

Tun Daim menekankan bahawa ia adalah penting untuk bermula dengan pelan perniagaan, tetapi perlu menilai semula dan menilai semula itu. Perniagaan tidak boleh statik.

Nasihat Tun Daim bagi mereka yang ingin untuk membezakan antara kejayaan dan kegagalan adalah bahawa kita harus membuat pengorbanan dan menangguhkan kepuasan segera dan percutian. Jadilah yang pertama tiba di tempat kerja dan terakhir untuk meninggalkan, dan merancang, melaksana dan mengubah rancangan itu.

"Ia bukan orang yang kuat dan orang yang paling bijak untuk terus hidup, tetapi yang paling cepat menyesuaikan diri" Darwin.

Tun Daim menekankan membaca banyak dan bersaing dengan trend terkini. Jika kita tidak berani keluar, kami tidak mendapatkan. Tidak ada rasa malu, dan kita tidak boleh terlalu bangga. Jangan ikut membabi buta sama ada. Kita harus mengenal diri kita.

"Pilih pekerjaan yang anda cintai dan anda tidak perlu bekerja satu hari dalam hidup anda" Confucius.

Anda adalah aset terbaik anda dan anda tidak tuanmu takdir anda. Anda perlu berdisiplin, tekun, dan bekerja keras.

Nasihat Tun Daim kerana orang Melayu bahawa mereka tidak boleh terlalu takut dengan persaingan dan tidak percaya pada berita. Handout tidak menjamin kejayaan anda.

Nasihat Tun Daim kerana bukan Melayu tidak mencari alasan apabila mereka gagal, dan jangan takut untuk gagal dan mengambil peluang.

Ketika satu pintu tertutup, pintu lain akan terbuka. Bergerak di atas dan mencari pintu terbuka.

Percaya diri dan mencari peluang, tetapi tidak kompromi. Apakah menghadapi cermin setiap hari dan pastikan anda mempunyai hati nurani anda. Percayalah kepada diri sendiri dan tidak tinggal di berlebih-lebihan dan kesombongan. Tidak beristirahat di laurel anda juga. Rendah hati dan menjangkau dan kejayaan bermakna kita mempunyai kewajipan untuk memberikan kembali.

Tun Daim mengakhiri pidatonya dengan meninggalkan kampung anda, dan pergi ke mana anda mahu menjadi dan tuntutan masa depan anda.


Di bawah adalah beberapa tanggapan untuk Q & A.

Tun Daim mengulas bahawa ia adalah masa yang sesuai untuk membuka sektor perbankan kita, tetapi pada masa ini tidak ada bank mempunyai wang untuk melabur.

Pada apa yang mendorong dia untuk berjaya, beliau berkata ramai orang di kampung itu berjaya dan semua orang tahu semua orang. Jadi, dia harus berjaya.

Tun Daim bantuan yang ia gunakan untuk tidur di pejabat dan pertama yang pergi ke sana dan terakhir yang meninggalkan.

Di Proton, Tun Daim berkongsi cerita orang dalam yang jauh tak terhitung. Itu adalah Iraq yang datang untuk mendekati Tun Dr Mahathir untuk memulakan Proton. Setelah idea, Iraq telah hilang dan Tun Dr Mahathir bekerja untuk memulakan Proton. Sejak awal, perjanjian itu berat sebelah, di mana Proton tidak boleh mengeksport, dan jika tidak, ia mempunyai untuk membayar komisen. Jadi, semasa kemelesetan, sukar untuk menjual kereta. Tun Daim cuba untuk berunding dengan Jepun, tetapi tidak berjaya untuk mendapatkan sokongan lebih daripada Proton.

Tun Daim menekankan bahawa kita perlu untuk menembusi pasaran Amerika untuk berjaya. Tun Daim baru-baru ini menegaskan bahawa dia mendapati peluang bagi Proton di Afrika, tetapi mereka tidak berminat. Persoalannya ialah Proton harus membuat wang kembali untuk orang ramai.

Apabila Tun Daim mula-mula menjadi Menteri Kewangan, 80% daripada syarikat-syarikat kerajaan yang mengalami kerugian. Beliau berharap KPI akan berhasil. ia adalah penting untuk membuat wang, walaupun ia berakhir dengan peratusan yang lebih kecil saham. Jika kehilangan wang dan sendiri 100% saham, perlu menyerap semua kerugian. Ini boleh dipertingkatkan dengan akal sehat.

Mencari ketika itu, rakyat Malaysia adalah ramah, dan bangsa lebih bersama-sama. Terdapat lebih banyak persamaan di antara semua kaum di Malaysia. Kita perlu lebih memahami dan bekerjasama.

Kita tidak harus mengambil mudah perkara ini. Kita semua boleh berjaya, jika kita bersedia untuk bekerja keras.

Tun Daim menegaskan bahawa beliau telah menulis kepada Datuk Bandar beberapa kali memberi pandangan bagaimana Kuala Lumpur dibangunkan dan beliau merasakan perlu ada banyak bertumbuhan dan perancangan.

Afrika berubah dan terdapat peluang yang sangat besar. Ini adalah waktu yang tepat untuk masuk sekarang. China membelanjakan banyak wang di sana, dan di setiap negeri Afrika, terdapat Chinatown di sana. China orang bekerja keras dan sering dalam syif, untuk menjadikannya 24 jam sehari. Buruh murah, produktiviti tinggi dan orang-orang sangat rajin, dan juga dengan sokongan kerajaan.

Apabila syarikat-syarikat Jepun dan Korea ke luar negara, kerajaan mereka memberikan pinjaman tanpa faedah.

Pada tahun 2007, Tun Daim disorot pada kemelesetan yang akan datang, tetapi ia tidak disiarkan.

Tun Daim menegaskan bahawa Maghribi, Algeria, Angola, Nigeria lakukan dengan baik. Presiden Afrika Selatan semasa memahami keperluan rakyat.

Di Wilayah Pembangunan Iskandar (WPI) di Johor, Tun Daim menegaskan bahawa apa-apa pembangunan yang baik, dengan syarat bahawa kepentingan tempatan diurus. Bagi projek perumahan, kita mungkin telah melonggarkan peraturan yang terlalu banyak.

Tun Daim juga menegaskan bahawa proses kelulusan masih mengambil masa terlalu lama. Membandingkan Suruhanjaya Keselamatan kita sendiri vs Singapura atau Hong Kong, kita masih sangat lambat. Sambungan masih penting di Malaysia.

Mengenai pelaburan RM40 Bilion di WPI, Tun Daim berharap ia diurus dengan baik. Ketua Pegawai Eksekutif baru menekankan bahawa mereka perlu sokongan tempatan. Cadangan Tun Daim adalah bahawa kita mengambil idea yang terbaik dan terus maju.

Mengenai tindakan afirmatif, selama latihan keseluruhan adalah untuk membantu mereka yang kurang bernasib baik untuk melakukannya dengan baik, maka ia adalah baik. Isu utama adalah pelaksanaan. DEB ialah untuk menghapuskan kemiskinan tanpa mengira kaum. Ia bermula dengan baik, namun pelaksanaannya tidak sempurna selepas itu. DEB telah dimaksudkan untuk semua rakyat Malaysia.

Peraturan 30% untuk saham orang Melayu dalam syarikat-syarikat tersenarai yang bukan sebahagian daripada DEB.

Bagaimana untuk bergerak ke hadapan, pendidikan yang baik akan menjadi penyelesaian, di mana orang boleh berdiri di atas mereka sendiri. Pada ketika itu, Tun Daim berkata, sistem pendidikan kita telah gagal.

Beliau juga mengulas bahawa pada bila-bila masa, 30,000-40,000 orang yang belajar pengajian agama di Timur Tengah. Tetapi hanya ada jawatan terbatas sebagai imam.

Kita perlu bertanya apakah kita menghasilkan jenis hak masyarakat untuk Malaysia. Apa masalah pendidikan kita. Mengetahui permasalahan tanah dan menyelesaikan masalah dengan penyelesaian yang nyata.

Tun Daim menekankan bahawa pendidikan, keselamatan dan ekonomi harus agenda atas 3 untuk negara ini.

Tun Daim berkata Dr Mahathir bukan diktator. Dia pernah berdebat dengan Dr Mahathir dengan logik, dan Dr Mahathir menghargai itu. Ia hanya bahawa banyak menteri-menteri Kabinet lain tidak setanding dari segi kepintaran dan mereka lebih suka untuk berdiam diri.

Tun Daim berakhir dengan mengatakan bahawa Malaysia mempunyai potensi yang sangat besar, dan kita perlu memiliki orang-orang pandai, tetapi yang boleh dilakukan melalui pendidikan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan