Sejarah pengangkutan awam negara telah
bermula sejak sebelum merdeka lagi, bagi negeri kelantan, ianya bermula
dengan tertubuhnya syarikat pengangkutan awam pertama dan terbesar,
iaitu North Eastern Transport Service atau dikenali sebagai N.E.T.S.
Syarikat milik orang melayu ini ditubuhkan dalam tahun 1947 dengan
menawarkan perkhidmatan pengangkutan awam menggunakan 27 buah bas
bersaiz kecil yang boleh memuatkan 10 orang penumpang pada satu-satu
masa, bas seperti ini dikenali juga sebagai 'Mosquito Bus'. Dalam
tahun-tahun awal perkhidmatannya, syarikat ini hanya beroperasi di
laluan sekitar bandar sahaja dek kerana kemudahan jalan raya yang
menghubungkan kawasan bandar dengan pedalaman belum dibina.Selain dari
pengangkutan awam, syarikat ini turut menyediakan kemudahan bas
sekolah.
Menarik....pakaian seragam konduktor bas N.E.T.S yang bersongkok. (Foto: Jabatan Penerangan) |
Kondukter Wanita.....tiada deskriminasi gender di N.E.T.S (Foto: Jabatan Penerangan) |
Semakin teguh
Dengan prestasi syarikat yang semakin teguh, dalam tahun 1949, N.E.T.S
telah menambahbaik perkhidmatan mereka dengan menambah 50 buah bas baru
yang lebih besar dengan kapasiti penumpang seramai 25 orang dalam
satu-satu masa. Dalam memastikan perkembangannya, syarikat ini telah
mengambil inisiatif dengan mendapatkan bantuan daripada agensi kerajaan
yang berkaitan, umpamanya kemudahan pinjaman dari RIDA dalam tahun 1957,
wang pinjaman yang diluluskan telah digunakan bagi membeli 47 buah bas.
Pinjaman seterusnya dalam tahun 1965, dimana ianya digunakan bagi
menampung kos pembelian 113 buah bas lagi.
Sebuah bas N.E.T.S sedang dibaiki di bengkelnya di Kota Bahru (Foto: Jabatan Penerangan) |
Teliti...seorang mekanik sedang bekerja di depot N.E.T.S. (Foto:Jabatan Penerangan) |
Sekitar tahun 60an, dengan pertambahan bilangan bas syarikat serta kemudahan jalanraya yang semakin baik, N.E.T.S dapat meluaskan laluan perkhidmatan mereka. Antara kawasan yang mendapat perkhidmatan syarikat ini ialah kawasan diantara Pasir Mas - Tanah Merah - Kuala Krai - Machang dan Pasir Puteh, sementara perkhidmatan bas ekspress disediakan bagi perjalanan yang melalui Terengganu - Bachok - Tumpat. Mulai 1 April 1962, N.E.T.S telah menambah perkhidmatan bas ekspress mereka ke Kuala Terengganu dari empat perjalanan kepada 6 perjalanan dalam sehari. Dalam pada masa itu, syarikat juga mempunyai 450 orang pekerja dan jarak laluan 750 batu seluruh negeri kelantan dengan purata perjalanan 11 batu setiap hari.
Berpusu-pusu....gelagat pengguna bas NETS. |
Tertib...bas NETS sedia berkhidmat (Foto: Jabatan Penerangan) |
Mogok kakitangan
Seperti mana kebanyakkan perusahaan lain yang berasaskan pengangkutan, syarikat ini juga tidak lari dari berhadapan dengan mogok pekerja. Dalam tahun 1956, pengangkutan awam di Kelantan telah lumpuh akibat mogok yang dilancarkan oleh para pekerja N.E.T.S, mogok ini berlarutan dalam tempoh yang lama sehingga mengundang campur tangan kerajaan pusat. Peristiwa mogok ini turut berulang dalam tahun 1963, kali ini lebih buruk apabila melibatkan campurtangan anggota keselamatan dari Unit Simpanan Persekutuan (FRU).
Barisan Bas milik syarikat NETS...(Foto:Jabatan Penerangan) |
Dari NETS menjadi SKMK
Pada tahun 1967, NETS telah dijenamakan semula dengan nama Syarikat Kenderaan Melayu Kelantan (SKMK), perkara ini diumumkan oleh Encik Ghaffar Baba ( Allahyarham Tun ) yang pada masa itu merupakan Pengerusi MARA.
KREDIT KEPADA http://harithsidek.blogspot.my/2013/02/syarikat-north-eastern-transport.html
Tiada ulasan:
Catat Ulasan