Khamis, 20 Februari 2014

Bagaimana Untuk Menjadi Kaya Dalam Perniagaan Dan Pelaburan ?‏

Jutawan billionaire Hong Kong Li Ka-Shing berkongsi pengalaman dan kebijaksanaannya dalam pengurusan wang serta menggariskan pelan lima tahun sebagai sumber inspirasi dan panduan untuk memperbaiki kehidupan seseorang.



(Artikel ini diterjemahkan dari artikel Bahasa Inggeris yang dikongsikan oleh Edmund Ng di CeoConnectz.)



Keuntungan yang tinggi adalah daripada Perniagaan dan Pelaburan, tetapi, 9 dari 10 orang yang berniaga dan melabur sentiasa gagal atau tidak berapa untung.

Katakan pendapatan bulanan anda hanya RM2,000 dan anda hidup dengan selesa dengan jumlahnya. Saya boleh membantu anda meletakkan wang ke dalam lima set dana. Set dana pertama RM600, kedua RM400, ketiga RM300, keempat RM200 dan kelima RM500.

Set pertama dana digunakan untuk perbelanjaan hidup. Ia merupakan kehidupan yang ringkas di mana anda hanya boleh belanjakan kurang dari dua puluh ringgit sehari. Sarapan harian roti, telur dan secawan susu. Untuk makan tengah hari hanya makan set ringkas tengah hari, makanan ringan dan buah.Untuk makan malam, sila pergi ke dapur dan memasak makanan anda sendiri yang terdiri daripada dua sayur-sayuran hidangan dan segelas susu sebelum tidur. Selama satu bulan kos makanan mungkin dalam lingkungan RM500 - RM600. Jika anda muda, badan anda tidak akan mempunyai terlalu banyak masalah untuk beberapa tahun dengan cara ini hidup.

Set kedua dana: Mencari kawan, meluaskan bulatan interpersonal anda. Ini akan menjadikan anda kaya. Bil telefon anda boleh diperuntukkan sebanyak RM100. Anda boleh belanja rakan-rakan anda 2 kali makanan tengah hari sebulan, setiap satu pada harga RM150. Siapa yang patut anda belanja makan tengah hari? Sentiasa ingat untuk belanja makan tengah hari pada orang yang lebih berpengetahuan daripada anda, lebih kaya dari anda atau orang-orang yang telah membantu dalam kerjaya anda. Pastikan anda melakukannya setiap bulan. Selepas satu tahun, bulatan kawan anda telah menjana nilai yang amat besar untuk anda. Reputasi, pengaruh, nilai diri anda bertambah dan diiktiraf oleh semua. Anda juga akan meningkatkan lagi imej anda menjadi seorang yang baik dan pemurah.

Set ketiga dana: Menimba ilmu. Perbelanjaan bulanan kira-kira RM50 hingga RM100 untuk membeli buku. Oleh kerana anda tidak mempunyai wang yang banyak, anda perlu memberi perhatian kepada pembelajaran. Apabila anda membeli buku-buku, membacanya dengan teliti dan mempelajari ilmu dan strategi yang diajar di dalam buku. Setiap buku yang telah dibaca, huraikan dan simpulkannya menggunakan kefahaman anda sendiri untuk dikongsikan bersama orang lain. Berkongsi dengan orang lain boleh meningkatkan kredibiliti anda dan meningkatkan tarikan diri. Ia juga menjimatkan perbelanjaan sehingga RM200 setiap bulan untuk menghadiri kursus latihan. Apabila anda mempunyai pendapatan yang lebih tinggi atau simpanan tambahan, cuba mengambil bahagian dalam latihan kursus yang lebih maju. Apabila anda menyertai latihan yang baik, bukan sahaja anda mempelajari pengetahuan yang baik, anda juga dapat mengenali rakan-rakan yang tidak mudah didapati.

Set keempat dana: Gunakan ia untuk bercuti di luar negara. Beri ganjaran kepada diri dengan pelancongan ini sekurang-kurangnya sekali setahun. Terus berkembang dari pengalaman hidup. Tinggal di tempat penginapan kos rendah untuk menjimatkan kos. Dalam beberapa tahun, anda akan telah melancong banyak negara dan mempunyai pengalaman yang berbeza. Gunakan pengalaman ini bagi cas semula tenaga diri supaya anda terus mempunyai minat dalam melakukan kerja anda.

Set kelima dana: Pelaburan. Simpan RM500 di dalam bank dan kembangkan ia sebagai modal permulaan anda. Modal boleh digunakan untuk melakukan perniagaan secara kecil-kecilan. Perniagaan secara kecil-kecilan adalah selamat. Pergi kepada pemborong dan mencari produk untuk dijual. Walaupun anda kehilangan wang, anda tidak akan kehilangan wang yang terlalu banyak. Walau bagaimanapun, apabila anda mula mendapat keuntungan, ia secara langsung akan meningkatkan lagi keyakinan dan keberanian diri anda dan ia memberi satu pengalaman ilmu baru dalam menjalankan perniagaan secara kecil-kecilan. Dapatkan keuntungan lebih banyak lagi dan kemudian mula membeli pelan pelaburan jangka panjang dan mendapatkan perlindungan keselamatan jangka panjang untuk menjaga kekayaan kewangan anda dan keluarga. Jadi tidak kira apa yang berlaku, anda akan ada dana yang mencukupi dan kualiti hidup anda tidak akan merosot.

Setelah berjuang selama setahun dan jika gaji tahun kedua anda masih RM2,000, maka itu bermakna anda masih tidak berkembang lagi sebagai individu. Anda seharusnya rasa benar-benar malu. Pergilah ke pasar raya dan beli tauhu atau telur dan hancurkan ia di kepala anda kerana anda berhak menerima hentakan itu.

Jika pendapatan bulanan anda ialah RM3,000, anda masih perlu bekerja keras . Anda mesti cuba untuk mencari kerja sambilan. Ia sesuatu yang bagus jika anda mencari pekerjaan separuh masa terutamanya jualan. Melakukan jualan adalah mencabar, tetapi ia adalah cara yang paling cepat untuk anda memperoleh seni jualan dan ini adalah kemahiran yang sangat mendalam yang anda perlu ada untuk sepanjang kerjaya anda. Semua usahawan yang berjaya terdiri dari golongan jurujual yang baik. Mereka mempunyai keupayaan untuk menjual impian dan visi mereka. Anda juga akan berjumpa dengan ramai orang yang akan menjadi bernilai kepada anda pada suatu masa nanti. Apabila anda berada dalam bidang jualan, anda juga akan mempelajari apa yang boleh dijual dan apa yang tidak. Gunakan sensitiviti mengesan sentimen pasaran sebagai platform untuk menjalankan perniagaan anda dan dalam mengenal pasti pemenang produk pada masa hadapan.

Cuba untuk membeli pakaian dan kasut yang minimum. Anda boleh membeli semua barang yang anda mahu apabila anda kaya . Simpan wang anda dan belikan hadiah untuk yang tersayang dan beritahu mereka rancangan anda dan matlamat kewangan anda. Beritahu mereka mengapa anda begitu berjimat-cermat. 

Beritahu mereka usaha anda , arah tuju dan impian anda.

Ahli perniagaan di mana-mana memerlukan bantuan. Ambil peluang ini untuk melakukan kerja sambilan untuk mereka. Ini akan membantu anda mengasah dan meningkatkan kemahiran anda. Anda akan mula membangunkan kefasihan anda dan tidak lama lagi, semakin hari anda akan lebih dekat dengan matlamat kewangan anda. Menjelang tahun kedua, pendapatan anda perlu bertambah kepada sekurang-kurangnya RM5,000. Minimum ia harus RM3,000, jika tidak, anda tidak akan dapat menampung kehidupan anda dengan kadar inflasi yang meningkat.

Tidak kira berapa banyak pendapatan anda, sentiasa ingat untuk membahagikannya kepada lima bahagian secara berkadar. Sentiasa utamakan diri anda untuk menjadi seorang yang berguna. Tingkatkan pelaburan anda dalam sistem rangkaian. Apabila anda meningkatkan pelaburan sosial anda, mengembangkan rangkaian kenalan anda, pendapatan anda akan tumbuh secara berkadar. Tingkatkan pelaburan anda dalam pembelajaran, kukuhkan keyakinan diri anda, tingkatkan pelaburan untuk percutian, luaskan sebanyak mungkin peluang anda untuk berjaya dan tingkatkan pelaburan untuk masa depan, dan akhirnya pendapatan anda akan meningkat juga.

Kekalkan keseimbangan ini dan secara beransur-ansur anda akan mula mempunyai banyak lebihan. Ini merupakan bulatan perancangan hidup yang unggul. Badan anda akan mula menjadi lebih sihat dan lebih baik kerana ia mendapat lebih banyak khasiat dan penjagaan. Rakan-rakan akan bertambah banyak dan anda akan mula membuat rangkaian kenalan berharga pada masa yang sama. Anda akan memilih untuk mengambil bahagian dalam kursus latihan yang sangat tinggi dan akhirnya anda akan didedahkan kepada projek-projek yang lebih besar dan peluang yang lebih besar. Tidak lama kemudian, anda secara beransur-ansur akan menyedari pelbagai impian, keperluan untuk membeli rumah sendiri, kereta, dan untuk penyediaan dana pendidikan yang mencukupi untuk masa depan anak anda telah tercapai.

Gaya hidup boleh direka. Kerjaya boleh dirancang. Kebahagiaan boleh disediakan. Anda perlu mula merancang sekarang. Ketika miskin, anda menghabiskan masa kurang di rumah dan lebih banyak masa di luar. Apabila kaya, anda akan mempunyai banyak masa tinggal di rumah berbanding di luar. Ini adalah seni hidup. Ketika miskin, anda membelanjakan wang ke atas orang lain. Apabila kaya, anda membelanjakan wang pada diri sendiri. Ramai orang yang melakukan sebaliknya.

Ketika miskin, anda baik kepada orang lain. Jangan berkira-kira. Apabila kaya, anda mesti belajar untuk membiarkan orang lain menjadi baik kepada anda. Anda perlu belajar untuk menjadi baik kepada diri sendiri lebih lagi. Ketika miskin, anda meletakkan diri di tempat terbuka dan membiarkan orang lain menggunakan anda. Apabila kaya, anda perlu untuk memelihara diri dengan baik dan jangan biarkan orang lain mudah menggunakan anda. Ini adalah cara hidup yang rumit yang ramai orang tidak faham.

Ketika miskin, anda membelanjakan wang supaya orang lain boleh melihatnya. Apabila kaya, anda tidak menunjuk-nunjuk. Membelanjakan wang pada diri sendiri tanpa orang lain mengetahuinya. Ketika miskin, anda mesti bermurah hati. Apabila kaya, anda tidak harus dilihat sebagai boros. Hidup anda telah mencapai asas-asas ini. Akan ada ketenangan pada peringkat ini.

Tiada salah menjadi muda. Anda tidak perlu takut menjadi miskin. Anda perlu tahu bagaimana untuk melabur pada diri sendiri dan meningkatkan kebijaksanaan dan kedudukan anda. Anda perlu tahu apa yang penting di dalam kehidupan dan apa yang bernilai untuk dilaburkan. Anda juga perlu tahu apa yang anda perlu elakkan dan tidak sia-sia membelanjakan atau menggunakan wang anda. Ini adalah intipati disiplin hidup. Cuba elakkan membelanja wang pada pakaian, tetapi membeli beberapa barangan terpilih yang mempunyai kelas atau berjenama. Kurangkan makan di luar. Sekiranya anda makan di luar, pastikan anda membeli makanan tengah hari atau makan malam dan kongsikan bilnya. Apabila belanja orang lain makan malam, pastikan anda belanja makan malam kepada orang yang mempunyai impian yang lebih besar dan bekerja lebih keras daripada anda.

Apabila kehidupan anda tidak lagi menjadi isu, gunakan baki wang anda untuk mengejar impian anda. Sebarkan sayap anda dan beranikan diri untuk mengecapi impian anda! Pastikan anda hidup kehidupan yang luar biasa!

Teori terkenal dari Harvard : Perbezaan nasib seseorang ditentukan dari apa yang seseorang itu lakukan dalam masa lapangnya antara jam 20:00 ke 22:00. Gunakan dua jam itu untuk belajar, berfikir dan mengambil bahagian dalam ceramah yang bermakna atau perbincangan. Jika anda berterusan sebegini selama beberapa tahun, kejayaan pasti akan datang dan berketuk di pintu kehidupan anda.

Tidak kira berapa banyak pendapatan anda, sentiasa ingat untuk mengagihkan gaji anda ke dalam lima bahagian. Jaga badan anda supaya ia sentiasa berada di dalam keadaan yang baik. Labur dalam rangkaian sosial anda supaya anda akan sentiasa berjumpa dengan orang baru di mana anda boleh belajar dan mendapat pengetahuan baru daripadanya. Mengembangkan rangkaian social anda juga akan mempunyai kesan penting dalam peningkatan pendapatan anda. Luangkan masa untuk bercuti setiap tahun dan luaskan pengalaman serta pandangan anda tentang kehidupan. Anda juga perlu mengikuti perkembangan terkini dalam industri. Jika anda mengikuti pelan rancangan ini bersungguh-sungguh, anda akan melihat lebihan dana dalam simpanan dan tabungan anda.

Apa sahaja yang berlaku pada masa lalu telah berakhir. Jangan fikirkan kesilapan lalu. Tidak ada gunanya menangis untuk kesilapan lalu. Semua orang membuat kesilapan. Yang penting adalah apa yang anda belajar dari kesilapan itu, dan janji kepada diri anda untuk tidak mengulangi kesilapan yang sama. Apabila anda terlepas peluang-peluang yang ada, jangan berlengah berfikir tentangnya, kerana peluang-peluang baru akan sentiasa ada di masa hadapan.

Jika anda dapat tersenyum apabila ada sedikit salah faham, itu adalah suatu didikan yang baik. Apabila anda dianiaya dan anda boleh tersenyum dengan tenang, ia adalah sifat bermurah hati. Apabila orang mengambil kesempatan terhadap diri anda dan anda boleh tersenyum, anda seorang yang berfikiran terbuka. Apabila anda sudah tidak berdaya dan anda masih boleh memberi senyuman, anda berada dalam keadaan tenang. Apabila anda berada dalam kesusahan dan anda boleh ketawa dengan kuat, anda seorang yang murah hati. Apabila anda dipandang rendah dan anda boleh tersenyum dengan tenang, anda seorang yang yakin diri. Apabila anda ditinggalkan oleh orang kesayangan anda dan anda boleh tersenyum dan mebiarkan ia berlalu sahaja, anda seorang yang tinggi nilai personalitinya.

Terdapat ramai orang yang berjuang untuk memenuhi segala jenis keperluan tidak kira jika anda kaya atau miskin. Yang pentingnya, terdapat banyak pengajaran yang anda boleh belajar daripada Li Ka-Shing.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan