ASAS
KEKUATAN MASYARAKAT ISLAM
Sesebuah masyarakat Islam perlu maju
dan membangun supaya ia jadi kuat secara lahirnya. Untuk mencapai kekuatan lahir
ini bukan mudah. Ia tidak datang bergolek. Ia mesti diusahakan.Tidak seperti
yang difahamkan oleh kebanyakan orang, usaha
untuk mendapatkan kekuatan lahir tidak bermula dengan usaha lahir.
Kekuatan lahir bermula dan bertitik tolak dari mencapai kekuatan rohani.Kekuatan umat Islam sama ada di peringkat jemaah,
masyarakat atau negara, bukan terletak kepada ramai atau banyak bilangannya,
kepada kepandaiannya, kepada kemajuannya, kepada kekayaannya dan lain-lain
lagi. Ini semua adalah kekuatan-kekuatan tambahan yang tidak ada nilai apa-apa
kalau tidak ada kekuatan-kekuatan yang asas.Malahan tanpa kekuatan-kekuatan
yang asas, semua kekuatan tambahan ini bukan sahaja tidak ada apa-apa makna, bahkan
ia akan menjadi punca pecah-belah, rebut-merebut, perbalahan, perkelahian dan krisis.
Lagi besar dan hebat kekuatan-kekuatan tambahan ini, lagi cepat masyarakat
Islam akan runtuh. Ia ibarat membina rumah di atas tanah lumpur.Tidak ada tapak
atau foundation yang kuat dan kukuh. Lagi besar rumah dibina, lagi cepat dan
lagi dalam ia akan tenggelam.Tanpa kekuatan-kekuatan yang asas, umat Islam akan
berpecah-belah seperti firman Allah SWT:
Maksudnya: “Kamu lihat mereka itu bersatu padu,tetapi
hati mereka berpecah belah.” (Al Hasyr: 14)
masanya bahawa kamu akan diserbu oleh
bangsa-bangsa lain (musuh) se-bagaimana orang menghadapi makanan dalam hidangan.”
Seorang Sahabat bertanya: “Adakah ketika itu jumlah kami sedikit ya
Rasulullah?”Rasulullah menjawab: “Bahkan jumlah kamu di waktu itu ramai tetapi
kamu tak ubah seperti buih di laut.”Tanpa
kekuatan-kekuatan yang asas juga, musuh tidak akan takut dan gerun
terhadap umat Islam seperti sabda RasulullahSAW dalam sebuah Hadis yang
bermaksud:Sabda Rasulullah SAW: “Allah akan
mencabut rasa ketakutan dari hati musuh-musuh kamu dan sebaliknya Allah
akan masukkan ke dalam hati-hati kamu penyakit ‘al wahan’.”Seorang Sahabat bertanya: “Apakah penyakit ‘al-wahan’
itu ya Rasulullah?” Rasulullah menjawab: “ Iaitu
cinta dunia dan takut mati.”
Tiga Kekuatan Asas Masyarakat Islam
Kekuatan jemaah,
masyarakat atau umat Islam terletak kepada tiga perkara asas yang terpokok iaitu:
1. Iman
2. Ukhwah
3. Kesefahaman dan keselarasan
Iman
Iman yang
dimaksudkan di sini ialah iman yang sempurna yang menjurus kepada
taqwa. Setidak-tidaknya di tahap iman orang soleh atau iman ‘ayan’ atau iman di hati. Tidak memadai iman
yang hanya di akal. Tidak memadai hanya setakat percaya dengan rukun-rukun iman tetapi ia mesti diyakini dan dijadikan pegangan
dan aqidah.Di antara sifat-sifat orang yang mempunyai iman ‘ayan’ ini ialah hatinya sentiasa mengingati Allah,
sentiasa memikirkan tentang ciptaan Allah dan sentiasa merasakan bahawa
dirinya diawasi oleh Allah. Cetusan dari keadaan hati yang seperti ini, dia akan sentiasa merasa malu dengan Allah, rasa
tawakal kepada Allah, rasa sabar terhadap segala ujian dan mehnah dari
Allah, rasa bersyukur terhadap segala nikmat Allah, rasa cinta dan takut kepada Allah dan berbagai-bagai
lagi sifat mahmudah yang lain.Dengan iman yang di tahap ini, seseorang
itu akan memperolehi kekuatan dan
kemerdekaan yang luar biasa yang tidak boleh dikalahkan oleh kuasa apa
pun selain Allah. Dia merasa gagah dan kuat
dengan Allah. Dia berani berjuang dan berkorban kerana pergantungannya
yang total kepada Allah.Dia rasa cukup
dengan Allah. Allah itu modal dan asetnya yang paling besar.Kekuatan
seperti ini tidak dapat dibina melalui apa cara sekalipun kecuali dengan
menanam iman yang sebenarnya didalam hati-hati umat Islam. Kalau kekuatan
seperti ini dapat dicapai maka sebahagian dari kejayaan sudah diperolehi.Usaha
dan perjuangan yang dibangunkan oleh umat Islam yang teguh iman mereka seperti
ini akan menjadi kuat dan dibantu oleh Tuhan walaupun jumlah mereka sedikit.
Sebaliknya, usaha dan perjuangan yang
dibangunkan oleh umat Islam yang lemah iman mereka akan turut menjadi
lemah dan tidak dibantu Tuhan walaupun jumlah mereka ramai. Lagi ramai, lagi
cepat mereka jatuh, gagal dan kecundang kerana terlalu ramai yang membuat
masalah dan terlibat dengan dosa dan noda yang menjadi hijab dari bantuan
Tuhan. Firman AllahSWT di dalam Al Quran:Maksudnya:
“Jika ada di kalangan kamu 20 orang yang sabar, akan dapat mengalahkan
200 orang musuh.” (AlAnfal: 65)Maksudnya:
“Allah itu pembela (pembantu) bagi orang-orang yang bertaqwa.” (Al
Jasiyah: 19)
Ukhwah
Ukhwah dan kasih
sayang sesama umat Islam tidak akan dapat dibina tanpa iman dan taqwa. Kasih sayang adalah buah dari iman.
Tidak ada apa-apa erti kalau kita berslogan, berkempen dan mengajak masyarakat
supaya berkasih sayang jika iman yang sebenarnya tidak ada di dalam hati.
Sampai bila pun masyarakat tidak akan dapat berkasih sayang.Kasih sayang sesama manusia lebih-lebih lagi
sesama umat Islam adalah cetusan dari rasa cinta kepada Tuhan. Tuhan akan campakkan
ke dalam hati-hati orang yang mencintai-Nya, rasa perikemanusiaan. Dengan rasa perkemanusiaan inilah
manusia akan saling mengasihi di antara satu sama lain.Allah SWT
berfirman:
Maksudnya: “Berpeganglah kamu pada
tali-tali Allahdan janganlah kamu berpecah belah.” (Al Imran: 103)
Tali-tali Allah itu dimaksudkan kepada
syariat Allah. Semua umat Islam mesti sama-sama menerima dan mengamalkan syariat Tuhan. Berpegang kepada tali-tali Allah
juga bermaksud sama-sama merasa
cinta dan takut kepada Allah. Orang-orang yang sama-sama rasa cinta dan
takut pada Allah akan diikat hati-hati mereka oleh Allah dan akan mudah
berkasih sayang.Hasil dari ukhwah dan kasih sayang akan timbul tolong-menolong, bantu-membantu, bela-membela, berlapang
dada, bertoleransi, suka memberi
maaf, suka meminta maaf, bertimbang rasa dan sebagainya. Akan timbul
rasa bersama dan bekerjasama. Ini semua akan
mencetuskan perpaduan dan persaudaraan.
Umat Islam akan menjadi kuat dan bersatu padu.
Kesefahaman dan keselarasan
Kesefahaman tidak
akan timbul tanpa iman dan ukhwah. Iman dan ukhwah boleh menyuburkan kesefahaman. Umat Islam perlu bersatu fahaman dalam segala hal. Bersatu
fahaman dalam aqidah. Bersatu fahaman
dalam ibadah. Bersatu fahaman dalam akhlak. Bersatu fahaman dalam
menetapkan siapa lawan dan siapa kawan.
Bersatu fahaman dalam menerima hal-hal ijtihad dan mazhab dalam
masalah-masalah furuk. Bersatu fahaman dalam
berjuang dan berkorban dengan minda yang satu dari pemimpin yang satu.Sekiranya kefahaman tidak sama dan tidak
disatukan, maka pegangan akan berbeza. Kepercayaan akan
berbeza.Keutamaan akan berbeza.
Akhirnya tindak-tanduk juga akan berbeza.
Jika kesefahaman tidak wujud di antara pemimpin dan pengikut, maka
ketaatan sukar dicapai. Kalaupun Nampak macam
ada ketaatan, ia hanya ketaatan lahir. Hati tidak bersama. Ketaatan itu tidak total.Tanpa kesefaman, ukhwah dan perpaduan boleh menjadi rosak. Manusia boleh terpisah ke dalam berbagai
kumpulan, puak, parti atau klik
mengikut fahaman mereka masing-masing.Rosak ukhwah dan perpaduan maka lemahlah masyarakat Islam.Tanpa
kesefahaman, tidak akan lahir keselarasan, sama adapada rasa,
pemikiran dan tindak-tanduk. Ini boleh menyebabkan umat Islam menjadi
kucar-kacir. Dalam bergerak dan berjuang, ada yang hendak ke hulu, ada yang hendak ke
hilir.Ada yang hendak ke darat, ada yang hendak ke baruh. Ada pula yang hendak
duduk diam, tidak mahu pergi ke mana-mana. Tenaga umat Islam tidak dapat
digemblingkan ke satu arah yang sama untuk kepentingan bersama.Seperti juga di dalam satu perahu, ada yang hendak
berdayung ke hadapan. Ada yang hendak
berdayung ke belakang. Ada yang tidak mahu berdayung langsung. Maka perahu
akan berpusing-pusing di tempat yang sama. Kalau nasib tidak baik, ia boleh
karam dan semua orang di dalamnya akan tenggelam.Ketiga-tiga kekuatan asas ini
tidak timbul dengan sendiri.Ia perlu kepada seorang pemimpin yang membawa minda
dan yang mendidik masyarakat Islam ke arah itu. Pemimpin ini pula bukan
calang-calang pemimpin. Dia mesti pemimpin yang berilmu, bertaqwa, berwibawa,
yang manusia member hati padanya dan yang
mendapat rahmat dan berkat dari Allah.
Kekuatan
Tambahan Yang Utama
Begitulah tiga kekuatan asas bagi umat
Islam. Tanpa ketiga-tiga kekuatan asas ini, umat Islam akan menjadi lemah dan tidak bermaya. Dengan adanya ketiga-tiga kekuatan
asas ini, barulah kekuatan-kekuatan
lahir atau kekuatan-kekuatan tambahan
yang lain akan mempunyai makna dan akan membantu
menambahkan lagi kekuatan umat Islam. Kalau tidak, semua kekuatan lahir tersebut akan menjadi punca perpecahan dan kelemahan umat Islam.Di antara
kekuatan-kekuatan lahir atau kekuatan tambahan ini ialah tenaga dan jumlah yang ramai, harta kekayaan, wang-ringgit, kekuatan ekonomi, ilmu, kepakaran,
teknologi, kekayaan hasil bumi,
kesuburan tanah dan sebagainya. Diantara
kekuatan-kekuatan tambahan ini, ekonomilah yangmenjadi kekuatan tambahan yang pertama dan utama.Namun begitu,
kita harus sedar bahawa kekuatan ekonomi tidak akan dapat dicapai tanpa masyarakat Islam terlebih dahulu
mengusahakan tiga kekuatan asas yang disebut sebelum ini. Berjayanya kita dalam usaha
menegakkan ekonomi Islam yang kuat dan teguh tertakluk kepada setakat
mana berjayanya masyarakat Islam
mencapai iman, ukhwah dan kesefahaman
dan keselarasan. Kalau ekonomi ditegakkan didalam masyarakat Islam tanpa iman, ukhwah dan kesefahamandan keselarasan, ia akan mati sebelum ia tumbuh.
Kalaupun ia tumbuh, besar kemungkinan ia tidak merupakan ekonomi Islam seperti yang dikehendaki oleh Tuhan tetapi
ekonomi batil
yang terhasil dari istidraj dan kemurkaan Tuhan. Tidak ada rahmat dan berkat Tuhan padanya.Itu sebab, kita
lihat di dalam sejarah, Rasulullah SAW
mengarahkan Sayidina Abdul Rahman bin Auf menegakkan ekonomi Islam pada era Madinah iaitu ketika
masyarakat Islam sudah begitu teguh
iman mereka, sudah sangat bertaqwa berkasih
sayang dan bersatu padu hasil didikan Rasulullah SAW selama tiga belas tahun di era Makkah. Mereka
berjaya memusnahkan ekonomi
orang-orang Yahudi yang telah bertapak selama
beratus-ratus tahun di Madinah hingga orang-orang Yahudi terpaksa gulung tikar.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan