Isnin, 24 Februari 2014

Perkahwinan Campur Melahirkan Keturunan Berkualiti ??

APA uniknya perkahwinan campur?

Keistimewaan paling utama terletak pada zuriat yang bakal dilahirkan. Mereka adalah pembawa baka genetik yang diwarisi daripada keturunan nenek moyang kedua-dua ibu bapanya.Jika ibubapa seorang yang berkualiti, maka kebiasaannya anak mereka juga akan berkualiti.

Kali ini, ambo fokus kepada pemimpin-pemimpin dan beberapa orang cerdik-pandai di dalam negara kita yang berasal dari keturunan campur.

1) Tun Dr Mahathir Mohamed.


Bapanya adalah seorang berbangsa India yang datang ke Tanah Melayu dan berkahwin dengan perempuan melayu.Hal yang lain seperti politik saya abaikan di sini..Sebab saya fokus kepada genetik sahaja.Secara ringkasnya, percampuran genetik India + Melayu.

2) Prof Ungku Abdul Aziz


Berlainan pula dengan Prof Ungku Aziz, dia mewarisi genetik Turkey sebelah emaknya.Secara ringkasnya, percampuran genetik Melayu + Turkey.


Walaupun mereka mempunyai genetik campur, faktor lain juga mempengaruhi kehebatan mereka.Faktor didikan daripada bapa mereka telah menjadikan mereka berdua hebat..Seperti yang kita tahu, Tun Mahathir memdapat didikan tegas daripada bapanya supaya sentiasa membaca.Bunyi motosikal bapanya sahaja cukup menakutkan Tun M untuk terus mencapai buku supaya tidak dihukum oleh bapanya yang tegas.

Begitu juga Prof Ungku Aziz, masa umurnya 2 tahun, ibunya telah meninggal dan dia mendapat pendidikan langsung dari bapanya.Di sinilah terjadinya pembentukan sahsiah anak yang berkualiti.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan