Seluruh dunia sibuk dengan ekonomi. Ekonomi dianggap nadi kehidupan. Setiap bangsa dan setiap negara
berusaha bersungguh-sungguh untuk
menguatkan dan mengukuhkan ekonomi mereka
masing-masing.Bila ekonomi kukuh, negara
maju, hidup senang, Negara boleh jadi kuat
dalam semua bidang termasuk industri,teknologi dan ketenteraan. Negara yang kukuh ekonominya boleh menguasai negara-negara lain. Tidak
hairanlah, ekonomi menjadi kegiatan
utama dan usaha terpenting bagi semua negara
dan bangsa di muka bumi ini.Umat dan
negara umat Islam juga tidak mahu ketinggalan.Mereka juga sibuk menguatkan dan
memperkukuhkan ekonomi.
Sayangnya, mereka berekonomi sama
seperti bangsa dan negara lain yang
bukan Islam berekonomi. Ekonomi yangmereka
usahakan ialah ekonomi mengikut sistem kapitalis yangdicipta dan didagang oleh Yahudi dan negara-negara Barat.
Umat dan negara umat Islam sedar dan
tahu bahawa ekonomi itu penting dan ia adalah sebahagian dari kehidupan.Mereka juga tahu bahawa Islam menggalakkan ekonomi
dan mahukan umat Islam kuat dalam
bidang ekonomi. Tetapi apa yang mereka
tidak tahu ialah Islam ada cara tersendiri dalam berekonomi yang jauh berbeza dari sistem ekonomi kapitalis.Dalam ekonomi Islam, Tuhan tidak boleh diketepikan.Natijah dari sistem ekonomi kapitalis sangat
buruk dan merosakkan. Ia tidak berakhlak. Ia tidak adil. Ia menekan dan
menindas. Ia hanya mementingkan keuntungan
material semata-mata. Tidak ada pembelaan dan tidak ada kasih sayang. Dalam sistem
ekonomi kapitalis, tidak ada Tuhan. Hukum-hakam Tuhan diketepikan. Usaha dan kegiatan ekonomi itu sendiri
terkeluar dari konsep ibadah. Ia sangat rosak dan merosakkan.Lagi maju manusia dalam berekonomi, lagi rosak kemanusiaan. Hilang perpaduan dan kasih sayang. Tidak
wujud keseimbangan dan
keadilan dalam masyarakat. Yang kaya bertambah kaya. Yang miskin
bertambah miskin. Jenayah berleluasa. Manusia bergaduh dan berperang. Timbul perbagai krisis yang membahayakan kehidupan manusia.Ada juga pihak dan kelompok tertentu yang sudah mulai membangunkan ekonomi dan kewangan
menurut konsep Islam. Namun
kebanyakan usaha tersebut hanya menyentuh
soal kulit atau luarannya. Atau mereka menekankan perihal syariatnya
sahaja tetapi kurang mengambil berat tentang pengisian, hikmah atau
aspek rohaniahnya.Mereka kurang merujuk atau bersandar kepada Tuhan
seolah-olah Tuhan tidak ada peranan
dalam ekonomi manusia.Mereka
beranggapan seolah-olah Tuhan tidak tahu-menahu tentang hal ekonomi manusia. Maka Tuhan berlepas diri dan biarkan sahaja umat Islam dalam berbagai krisis dan
masalah hasil dari usaha mereka di
bidang ekonomi yang tidak diredhai dan tidak mengikuti kehendak Tuhan. Umat
Islam terseksa dan menderita hidup
mereka. Mereka menjadi bertambah hina.Mereka
ditekan dan ditindas oleh orang-orang dan negara-negara yang bukan Islam.
Yahudi dan Barat sangat mahir dalam
ekonomi dan sistem kewangan ala kapitalis. Mereka sudah lama
berkecimpung didalam sistem
tersebut. Malahan merekalah yang mencipta
sistem itu. Mereka mengawal dan menguasai ekonomi dan kewangan ala
kapitalis ini. Umat Islam tidak akan berdaya untuk menandingi lebih-lebih lagi untuk mengatasi
mereka. Bahkan kalau umat Islam
terus-menerus mengamalkan sistem kapitalis, mereka
akan sentiasa berada di bawah jajahan dan telunjuk Yahudi dan Barat.Umat dan negara Islam mesti berekonomi
secara Islam menurut kehendak
Tuhan yang berasaskan taqwa. Inilah satu-satunya cara yang dikhususkan oleh Tuhan untuk mengalahkan dan mengatasi ekonomi kaum kafir. Tambahan lagi,
Tuhan akan memberkati dan merahmati
dan akan memberi pertolongan.Sistem
ekonomi dan kewangan Islam menurut kehendak Tuhan selamat dan menyelamatkan. Ia membawa kasih saying dan
perpaduan. Ia adil dan saksama dan sangat membela dan membantu fakir miskin dan orang-orang yang
memerlukan.Ia membawa kesejahteraan dunia
dan Akhirat.
MANUSIA PERLU BERMASYARAKAT
Manusia adalah makhluk yang
bermasyarakat. Itu adalah sifat yang Tuhan telah tetapkan bagi manusia. Telah
menjadi fitrah semulajadi setiap manusia, tidak kira apa kaum dan bangsa, bahawa
manusia itu suka dan perlu bergaul, bermasyarakat, bertemu dan berjumpa di
antara satu sama lain. Di antara sebabnya banyak yang bersangkut-paut dengan
ekonomi dan keperluan hidup seperti berikut:
1. Manusia hendak mendapat keperluan
hidup, paling tidak yang asas seperti makan, minum, pakaian dan tempat tinggal,
tidak mungkin dapat diusahakan
sendirian, kecuali ada bantuan dari orang lain sama ada secara langsung mahupun
secara tidak langsung.
2. Manusia tidak boleh lepas daripada
menerima berbagai-bagai ujian hidup seperti sakit, miskin, ditimpa bencana alam
atau kematian. Oleh yang demikian, untuk mendapatkan bantuan dan menyelesaikan
masalah itu, tidak mungkin boleh dibuat tanpa bantuan orang lain.
3. Fitrah semulajadi manusia ingin membangun dan maju.Maka lahirlah
perhubungan antara buruh dengan majikan dan di antara pengusaha dan pengguna.
4. Tabiat semulajadi manusia juga
inginkan ilmu dan kemahiran. Maka timbullah keperluan mencari guru. Orang-orang
yang mempunyai ilmu pula ingin memperpanjangkan ilmunya. Maka timbullah
perlu-memerlukan diantara orang berilmu dan orang-orang yang tidak berilmu.Jelas
dan nyata bahawa manusia itu, di dalam mengendalikan kehidupannya, sangat
memerlukan satu sama lain, perlu sandar-menyandar, bertolong bantu dan bekerjasama.Kalau tidak,
manusia tidak boleh hidup. Sama ada suka atau tidak, manusia terpaksa hidup
begitu. Kalau fitrahnya tidak mendorong, keadaan atau realiti hidup yang
sebenar akan memaksanya bersandar dan perlu-memerlu antara satu sama lain.Manusia
yang suka bermasyarakat, kena bermasyarakat.Manusia yang tidak suka bermasyarakat
pun kena juga bermasyarakat. Tidak ada manusia yang dapat lari dari hakikatini.
KEPERLUAN MANUSIA
Manusia mempunyai berbagai-bagai
keperluan. Manusia tidak mampu memenuhi kesemua kehendak dan keperluannya sendiri.
Ada keperluan kita yang dipenuhi oleh orang lain. Ada pula keperluan orang lain
yang kita penuhkan.Keperluan manusia berbagai-bagai. Ada yang bersifat batiniah
atau rohaniah dan ada yang bersifat lahiriah. Keperluan rohaniah manusia
termasuklah beragama, didikan, pimpinan, ibadah, kasih sayang, beriman, hidup
‘bertuhan’ dan sebagainya.Keperluan lahiriah manusia pula merangkumi segala keperluan
hidup sama ada yang berbentuk barangan ataupunkhidmat. Ia melibatkan
perkara-perkara yang bersifat material.Ini sangat luas skopnya. Di dalam
masyarakat, kita cuba penuhkan keperluan hidup orang lain dan orang lain pula
cuba penuhkan keperluan hidup kita. Di atas kegiatan inilah tertegaknya
ekonomi.
Kegiatan ekonomi berlaku di semua
peringkat. Di peringkat individu, keluarga, kampung, jemaah atau kumpulan,
daerah, negeri, negara dan seterusnya di peringkat antarabangsa.Hanya bentuk,
sifat dan besar kecilnya berbeza. Selagi ada manusia, selagi itulah ada keperluan
hidup. Selagi ada keperluan hidup, selagi itulah kita boleh dan kita dituntut
untuk berekonomi.Ekonomi adalah nadi kehidupan lahiriah manusia dan sesebuah
masyarakat. Tanpa ekonomi, kehidupan lahiriah sesuatu masyarakat akan jadi beku
dan tidak dinamik. Kehidupan lahiriah manusia akan jadi malap dan statik.
Tuntutan lahiriah manusia juga tidak akan dapat disempurnakan. Hidup masyarakat
akan jadi pincang kerana manusia itu ada keperluan lahirnya dan ada keperluan
batinnya.Keperluan batiniah atau rohaniah manusia seperti yang disebut di atas
tidak boleh dijadikan kegiatan atau sumber ekonomi. Ia adalah tanggungjawab
manusia terhadap manusia lain. Manusia tidak boleh menagih untung atau berniaga
diatas keperluan rohaniah manusia lain. Ini terkeluar dari bidang dan skop
ekonomi.Di dalam semua interaksi antara manusia, manusia paling banyak
berinteraksi dalam bidang ekonomi. Ini kerana aktiviti ekonomi tidak dapat
dipisahkan dari kehidupan. Bahkan ekonomi adalah sebahagian dari kehidupan.
Keperluan lahiriah manusia kebanyakannya terdiri dari barangan dan khidmat yang
terhasil dari kegiatan ekonomi...
MASYARAKAT MADANI
Masyarakat madani adalah idaman semua manusia
di dunia. Tetapi tidak semua bangsa
mampu atau layak mencapainya. Ia adalah kurniaan Tuhan setelah semua tuntutan Tuhan lahir dan batin disempurnakan.Masyarakat madani ialah masyarakat Islam yang
maju atau bertamadun. Ia maju kerana rohani ahli-ahlinya.
Ekonomi dapat dibangunkan dan dimajukan
berpaksikan iman atau aqi-dah. Akalnya dapat dibangunkan dengan
bermacam-macam ilmu yang memberi
manfaat sama ada ilmu Akhirat mahupun ilmu
dunia yang bermacam-macam cabangnya. Akal itu pula dipenuhi dengan berbagai-bagai pengalaman.Jiwanya dibangunkan dengan rasa tauhid dan rasa
bertuhan. Dihiasi hatinya dengan sifat ikhlas, kasih sayang, pemurah, berani, sabar, tawakal, lapang dada,
bertolak ansur, redha, qanaah, zuhud dan sebagainya.Nafsunya dapat dibersihkan daripada nafsu amarah
(yang sangat mendorong kepada
kejahatan). Dinaikkan kepada peringkat lawamah, seterusnya kepada mulhamah,
mutmainnah, radhiah, mardhiah dan kamilah.
Paling tidak, nafsunya dapat dibangunkan
hingga ke peringkat mulhamah. Peringkat ini sudah sampai ke kawasan selamat. Lebih dari itu merupakan subsidi dari Tuhan.
Kemudian, fizikalnya
dapat dibangunkan berpandukan ilmudan
bertunjangkan iman. Segala keperluan hidup di dunia yangbersifat material dapat dibangunkan
termasuklah keperluan makan minum yang
sebaik mungkin, tempat tinggal, tempat
kerja seperti pejabat, industri dan lain-lain yang secanggih mungkin.
Dapat dibangunkan prasarana seperti jalan raya yang baik,
kenderaan yang canggih dan alat-alat senjata yang canggih untuk mempertahankan agama,
bangsa dan tanah air dari serangan musuh.Dalam sebuah
masyarakat yang madani atau hadhari, hidup indah, selesa dan menyenangkan kerana di
dalamnya terbina dua tuntutan
manusia iaitu tuntutan rohaniah dan tuntutan
lahiriah. Di sudut rohaniah berlaku ukhwah dan kasih sayang,
timbang rasa, rasa bersama, bekerjasama, bersatupadu, bertolakkan, bertolong
bantu, pemurah, beransur, maaf bermaafan, doa-mendoa, disiplin dan bersih daripada dosa dan noda.Di
sudut lahiriahnya pula, di antaranya hidup aman dan makmur,
maju, membangun, terdapat kemudahan dalam serba-serbi termasuk makan minum yang cukup, pakaian serba ada,
tempat tinggal yang selesa dan perhubungan yang mudah. Wujud perniagaan dan industri, pertanian dan pendidikan.
Semua orang ada kerja, tidak ada yang menganggur dan ahli masyarakat
mudah mencari rezeki.Kebanyakan dari
keperluan-keperluan lahiriah ini dicapai dan diperolehi melalui kegiatan
ekonomi.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan